Ya Allah, Murid Perempuan 6 Tahun Suka Sendirian Sambil Bawa Beg Ke Hulu Hilir. Bila Siasat, Punca Dari Si Ayah.

BERDEGUP kencang jantung ni dibuatnya. Apa taknya, kalau melibatkan budak bawah umur 7 tahun, memang rasa kesian. Rasa nak marah. Mereka ni kecil lagi, tak tahu apa-apa, naif, dan kebanyakannya memang ikut je apa yang dia nampak. Ikut je apa yang orang sekeliling dia buat.

Kisah kali ni melibatkan budak perempuan umur 6 tahun. Ye, budak sekolah tadika.

Budak ni menunjukkan sikap yang sangat berbeza dari mula-mula dia mendaftar dulu. Budaknya peramah sangat. Rajin tolong cikgu. Pandai bergaul dengan kawan-kawan.

Tapi, seminggu dua ni, dia nampak lain. Lebih banyak buat hal sendiri dan tak nak bercakap sangat. Dia lebih suka duduk sorang-sorang sambil bawa beg ke hulur ke hilir.

Pelik! Bila suruh tinggalkan beg, dia akan menangis meraung-raung.

Seorang guru cuba untuk tanya apa yang berlaku. Dia peluk beg dia kuat-kuat. Bila cikgu cuba nak minta beg dia, dia meraung macam kena histeria, macam kena pukul.

Waktu rehat, budak ni dah jarang makan. Makan sikit je lepastu terus buka beg dia. Mata dia tak bergerak-gerak dan dia boleh habiskan waktu rehat tu dengan hanya merenung isi dalam beg.

Sampailah satu hari, seorang guru ternampak dia buka zip beg sekolah. Tahu tak apa yang dia bawa?

Handphone!

Dan dia siap tengok cerita dari handphone tu. Yang menyedihkan, cerita tu bukan cerita kartun didi and friends, boboiboy, atau pun upin ipin. Tapi video pornografi!

Berderau sungguh.

Budak ni tak perasaan yang tindak tanduk dia sedang diperhatikan. Dia khusyuk tengok adegan dalam handphone tu sambil tangannya dimasukkan ke dalam kain.

Cikgu syak yang budak ni dah ketagih (berdasarkan beberapa soalan yang ditanya). Ketagih menonton aksi pornografi seawal usia 6 tahun!

Budak ni kata, dia pernah tengok video ni di rumah dengan ayah.

“Ayah masukkan tangan dalam kain sambil pegang sini (tunjuk ke arah kemaluan)”

Si ayah yang sepatutnya jadi tempat untuk anak berlindung, sebenarnya syaitan bertopengkan manusia. Entah apa lagi yang dibuatnya pada si anak.

Ibu bapa dia diminta datang untuk bincangkan masalah ni. Tapi, hanya si ibu yang muncul. Datang dengan muka mencuka.

“Puan, kami jumpa handphone ni dalam beg anak puan. Dan ni bukan kali pertama dia bawa. Maaf ye puan, kami ambil handphone ni dari anak puan sebab kami nampak dia tengok video lucah dalam ni. Ada lebih kurang 10 video semuanya. Anak puan beritahu, dia pernah tengok video ni dengan ayah dia.”

Pihak tadika cuba jelaskan pada si ibu.

Si ibu pula, dengan selamber je bagitau yang handphone tu memang milik si ayah. Dan dia jugak tahu, dalam handphone tu ada video lucah yang disimpan oleh si ayah.

“Boleh tak pulangkan handphone tu pada saya? Ingatkan handphone ni hilang. Takpelah, pasal anak saya tu, nanti saya cakap dengan dia. Budak kecik kan, bukan tau apa-apa, bukan faham pun. Takkan lah ayah dia ajak dia tengok video ni.”

Mudahnya lahai jawapan si ibu.

Ketagih menonton video lucah seawal 6 tahun bukan perkara remeh tau!

Memang lah budak tak tau apa-apa, tapi budak zaman sekarang ni otak dia bijak. Kadang-kadang, kita rasa dia tak faham, tapi sebenarnya dia simpan semua tu dalam otak dia.

Ibu ayah, tolonglah jangan ambil mudah. Kita perlu ajar anak-anak tentang ‘private parts’ tapi bukan melalui video macam ni.

Kaum ibu terutamanya. Kita ada tugas besar yang perlu kita buat. Selalu bertanya, selalu bercakap, selalu ambil tahu, apa yang anak-anak kita buat, apa yang anak-anak kita tengok.

Cuba jadikan anak kita rasa selesa untuk bercerita apapun dengan kita. Ambil berat setiap apa yang anak-anak beritahu.

Paling penting, mesti ajar anak kita bahagian tubuh badan yang tak boleh disentuh oleh siapapun.

Jom jadi ibu bapa yang melindungi, bukan yang merosakkan.

 

Sumber: Sri A’jilah Mohd Samsir

Jom Komen