Kisah Benar: Siapa Sakitkan Hati Isteri, Allah Jadikan Hidupnya Tak Berkat

Advertisement
Advertisement

Ramai orang ingat duit datang sebab usaha semata-mata, kerja siang malam. Ramai orang ingat nak rezeki banyak perlu pandai, cantik dan glamour. Usaha, kerja siang malam, pandai, cantik dan glamour itu semua punca rezeki. Yang menggerakkan dan memberikan rezeki adalah Allah.

Usaha sekuat mana pun, tapi lupa pada Allah, belum tentu rezeki datang. Jadi, pada sesiapa yang sedang hadapi masalah rezeki, tolong baca kisah benar dari perkongsian Ustaz Ebit Lew ini.

 

Kredit Foto: FB Ustaz Ebit Lew

 

Tulis Ustaz Ebit Lew,

 

Malam tadi jumpa dengan kontraktor yang jujur dan rajin. Terkesan dan kagum bila jumpa dalam masa 3 tahun ni. Rezekinya melimpah ruah berkat kerja keras dan kejujuran. Jujur dalam kerja dan jujur dalam keluarga. Jaga isteri, ibubapa dan jujur. Itulah kuncinya dalam pekerjaan. Ya Allah. Kaulah segalanya.

Subhanallah, lawa rumah. Cantiknya. Iyalah kontraktor. Buat sendiri jer.

Dia ucap terima kasih pada saya kerana baru dia siapkan 3 projek besar. Berjuta nilainya.

Dia ucap terima kasih pada saya kerana ramai kawan-kawan FB ustaz beri projek padanya.

Jawab saya, itu semua dari Allah selagi kita jujur dan beri yang terbaik kerana Allah. Semuanya cuma bermakna bila kita buat kerana Allah. Saya takkan cerita pada orang jika kerjanya teruk, tak jujur dan berkualiti. Yang gerakkan hati untuk menulis pun Allah.

Bila berbual dia tak lekang menyebut isterinya. Katanya sehingga hari ini dia lepas solat tak pernah tinggal doakan ibu bapa, ibu bapa mertua dan isteri.

Ramai orang hidup jadi kelam kabut. Bila tanya rupanya tak sempat berdoa. Solat pun tak. Bagaimana harapkan rezeki jika tak sujud pada pemberi rezeki.

Seterusnya katanya “saya mendapat doa isteri.”

Isterinya yang sentiasa mendoakannya. “Saya tahu rezeki saya kerana Allah sayang isteri saya. Rezeki anak-anak. Saya jaga hatinya. Saya jujur padanya.”

Saya tahu dia memang begitu. Dia selalu khidmat mak ayah mertua ke sana sini.

Katanya pada saya, “Betul kata ustaz, siapa sakitkan hati isteri memang Allah jadikan hidupnya tak berkat. Tak berjaya. Kerana wanita yakni isteri siang malam uruskan keluarga. Mereka amanah dan anugerah Allah.”

“Saya pun panggil isteri saya. Isteriku Bidadari. Saya baca buku isteriku Bidadari tu dari kulit sampai kulit. Saya dah ulang 5 kali ustaz. Benar-benar menusuk kalbu. Saya cuba amalkan setiap bab. Saya beli dan hadiah pada kawan-kawan kontraktor yang lain. Saya kata baca buku ini rezeki bukan tentang pandai cari duit. Tapi jadi hamba Allah yang baik dan sayangi keluarga. Jujur pada isteri. Jujur pada orang kita sayang.”

Ramai orang ingat, duit cuma bekerja siang malam. Ramai orang ingat rezeki bila pandai, cantik, glamour. Ramai orang terlupa ada orang memiliki semua tapi dicabut bahagia dalam hidupnya. Dia tak tahu erti syukur. Ada isteri tak hargai. Ada anak tak dipandang. Ada ibu bapa tidak dihormati.

Hakikatnya semua dari Allah. Allah beri bila kita buat baik pada isteri buat baik pada mak ayah dan semua. Bagaimana kita melayani yang di bumi. Begitulah kita dikasihi dan disayangi Allah.

 

Sumber: FB Ustaz Ebit Lew

Advertisement
Jom Komen