Kegunaan Daun Pandan Selain Untuk Masakan Yang Anda Memang Tak Sangka!

Advertisement
Advertisement

Rasanya semua orang tau bahawa daun pandan memang wangi. Disebabkan wangian atau harumannya yang unik, maka ada orang suka letak daun pandan dalam masakannya. Bahkan kalau nak masak nasi lemak tu, macam tak sah kalau tak letak daun pandan.

Begitu juga halnya bilamana dalam majis perkahwinan, kalau takde daun pandan yang dirincik-rincik dijadikan bunga rampai macam tak sah rasanya. Mesti nak kena ada, kalau tidak majlis tu macam ada something missing.. hehe..

Ada pun sebenarnya daun pandan nie banyak kegunaannya sepertimana yang pernah che petua kongsi sebelum ini antaranya termasuklah untuk hilangkan bau hapak dalam lemari, petua halau lipas, harumkan bilik, melebatkan rambut dan juga untuk wangikan ketiak.

Selain tu, kalau korang nak tau.. ada banyak lagi khasiat dan manfaat daun pandan nie…

Khasiat Daun Pandan Wangi

1. Menurunkan darah tinggi

Rebus beberapa helai daun pandan dengan sukatan 2 gelas air. Didihkan sehingga airnya tinggal kira-kira setengah gelas sahaja. Setelah itu, biarkan ia menyejuk dan minum airnya. Amalan ini dikatakan membantu menurunkan darah… insyaAllah.

2. Matikan kuman dalam darah

Amalan minum air rebusan daun pandan secara kerap dikatakan juga dapat membantu mematikan kuman dalam darah agar tubuh lebih sihat.

3. Supaya makanan tidak cepat basi

Dikatakan bahawa antara tujuan memasukkan daun pandan semasa memasak ialah untuk mengelakkan makanan atau minuman daripada lekas basi.

Selain itu, menurut orang tua-tua, daun pandan yang dicampur dalam masakan (mengandungi daging) membantu melembutkan daging.

4. Melicinkan kulit

Perah dan dapatkan air daun pandan lebih kurang sukatan 5 titik. Amalkan minum air perahan tersebut bersama dengan pisang.

5. Mengecutkan rahim

Akarnya direbus dan diminum oleh wanita yang baru melahirkan anak. Amalkan secara berterusan setiap hari selama 40 hari.

6. Menyembuhkan gejala payudara bengkak dan nyeri

Ambil 2-3 helai daun pandan. Tumbuk sehingga lumat dan campurkan dengan sedikit kapur makan. Selepas itu lumurkan pada bahagian yang berkenaan.

7. Menyembuhkan sakit pada pangkal peha, sakit tulang atau kejang urat.

Sakit sepertimana yang disebutkan di atas atau sesetengah orang panggil sakit encok boleh diubati dengan menggunakan daun pandan. Caranya ialah dengan menggunakan 5 helai daun pandan, 20 helai daun sirih dan satu sudu besar minyak kayu putih. Campurkan kesemua bahan tersebut. Tumbuk agar sedikit hancur dan lumurkan pada bahagian yang sakit.

Advertisement
Jom Komen